נוכחות האל בהר הכרמל

יום שישי 11 פברואר 2011

זוכרים את השריפה בתחילת חודש דצמבר ( 02.12.2010 ) אשר כמעט כילתה את הכרמל כולו? זוכרים את ארבעים וארבע הצוערים שבאביב ימיהם  אינם עוד אתנו? די מזעזע לכתוב את מספר ההרוגים, הרי כל אחד ואחד מהם הוא עולם ומלאו. צוערים אלה ועוד זנים שונים של צמחים והחיות הפכו להיות הקורבנות של חברה אדישה ובלתי מתחשבת בטבע.

האם כולנו יודעים מהו הטבע? אלה לא רק העצים למיניהם, השיחים והעשבים הפורחים אלא גם החיות ובני אדם הנמצאים בכל מקום, הרי כל הבריאה כולה היא הטבע. היות והבריאה כולה היא הטבע כל העשוי ממנה הוא טבע. בני אדם לא ממציאים חומר לא קיים בטבע אלא מרכיבים את הכלים שלהם מהחומרים שהטבע נותן להם באהבתו.

הטעות הנפוצה היא הקונספט  המעצבן  והאומר שהטבע נמצא רחוק מעיר מודרנית. לנוחיותם, בני אדם הגדירו מקומות שבהם לא קיים הטבע כך שניתן יהיה לרכז חומרים מסוכנים אשר מזיקים לטבע. במקומות המוגדרים האלה אין מקום לחיות ולעצים שאינם עוד מועילים לבני אדם. מה שלא מועיל לאדם מושמד או נכרת עד אין זכר. יש כמה אתרים המוגדרים כך, ערים, אתרי פסולת ומפעלים לא מוגדרים כטבע, כך בני אדם יכולים לנהוג ככל העולה על רוחם ולהזיק לטבע הנמצא גם שם. עולם ומלואו מושמד בכדי לשרת את האינטרס של האדם.

ללמוד, להשתכלל וליצור זה חלק מטבע האדם אבל כשמשתוללים ללא הגבלה אזי אנחנו פוגעים בטבע, בנו ובעולם שאנו חיים. כשבני אדם לא אחראים משתוללים ומפירים את האיזון הם לא רק פוגעים בעצמם אלא גם בחיות אחרות ובצמחים החפים מפשע. החיות והצמחים מנסים לשרוד מול הפשע האנושי, אבל הם חסרי ישע. בני אדם משתמשים בחומרים כימיקלים הנמצאים בטבע, אבל להבדיל מהטבע חומרים אלה שהאדם יצר מרוכזים מאוד ובעקבות כך הם מפירים את האיזון הטבעי.

מתסכל שבני אדם מתעלמים מהעובדה שהטבע לא נמצא שם מחוץ לעיר אלא זה ממש כאן בתוכנו. הטבע זה אנחנו, החיות, העצים, הים, הארצות, הערים, כדור הארץ וכל היקום כולו הוא הטבע. אז גם בעיר יש טבע רק מה ששם בני אדם כבר הפירו את האיזון והם חיים שם בבלוקים כשהם אוכלים מזונות המכילים כימיקלים ומשתמשים בחומרים המזיקים לטבע.

חודשיים אחרי האסון ההוא, ב- 06-02-2011  אני ורעייתי החלטנו לטייל בהר הכרמל. אז הצטיידנו במצלמה פשוטה ועם שמחה גדולה יצאנו לדרך. כל הדרך דמיינתי שאראה שם פריחה יפה וכמובן תקווה גדולה להתחדשות הכרמל. כמובן נזכרתי בשריפה ובכל אלה אשר הספידו את הכרמל ואמרו שייקח לו הרבה זמן להתאושש. נזכרתי בהאשמת כל ממשלות ישראל לדורות אשר הפקירו את הכרמל וזנחו את תחזוקת כיבוי האש.

נזכרתי גם בסיוע החוץ אשר הגיע לארץ, אפילו הטורקים באו לעזור. נזכרתי גם במטוס הגדול הנקרא סופר טנקר שהגיע מארצות הברית, בכדי לכבות את השריפה. אני זוכר שקראו לו "המושיע" ו"המשיח" אבל גם הוא וקודמיו עמלו קשות בכדי לכבות את השריפה.

האש השתוללה וחשפה את פרצופה האמיתי של המדינה. " קול ה' חוצב להבות אש" מלמלתי. מנהיגים מנופחים באגו עמדו חסרי אונים מול אש הגהנום. העצים והשיחים נשרפו בזה אחר זה, אחינו ואחיותינו שילמו בחייהם. אבל היו שם גם דברים שקשה לעין לראות. בטח היו שם גם חיות קטנות כעכבישים וכנמלים אשר קיפחו את חייהם בשל הפשע האנושי. כל אלה הפכו לקורבנות של חברה לא אכפתית ושל ממשלות מנופחות אשר לא אכפת להם מדברים חסרי ישע שאינם מסוגלים להפגין ואין להם זכות הצבעה.

אני זוכר אז אמרתי שהכרמל לא נשרף אלא האש כילתה את האגו של ממשלות ישראל לדורות וחשפה את פרצופם האמיתי. הרי הכרמל כמו כל יער בטבע, בטח נשרף בעבר והטבע תמיד ידע לחדש את עצמו, אז מה כן השתנה בשריפה הזו?  מה שנשתנה הוא העידן המודרני שבו העולם מבין  שבני אדם הם האחראים לטבע והכול בגלל שהם מפירים את האיזון.

הנה הגענו לכלא שש ופנינו לכיוון בית אורן. כבר בפניה מרגישים בשינוי, כאילו נסענו לארץ אחרת ולמקום חדש. שם בפניה למראה ההר הירוק השתנו מחשבותיי עוד יותר לטובה, כבר לא חשבתי על השריפה ועל ההאשמות אלא התמקדתי והתחברתי לכרמל הירוק והנצחי.

נסענו עוד קצת ועברנו פניות מפותלות וכבר התחלנו לראות יער קירח, עצים חרוכים ופחמים שחורים השתלטו שם. העצב והכעס חזר אליי וממש כעסתי על מה שעשינו שם לכרמל. תבינו, הכרמל נפגע ובעידן המודרני שבו האדם לא חלק מהטבע אלא אויב הטבע אין לו סיכוי להתאושש. בעבר אחרי שריפות כאלה היערות התאוששו מהר, משום שאז בני אדם היו חלק מהטבע. אבל עכשיו, אם אנחנו לא נעזור לו להשתקם אזי הכרמל לא יתאושש ועלול להישאר קירח. אני רק מקווה שישראלים כהרגלם לא ינצלו את ההזדמנות בשם הטבע הפגוע בכדי להעשיר את עצמם עוד קצת.

התקדמנו עוד קצת וירדנו מהאוטו. צעדתי עם רעייתי בין הפחמים והעצים החרוכים שהיו מפוזרים שם וראיתי שישנם כמה פרחים יפים.

ממש שם בין העצים החרוכים ואודים מוצלים מאש מתקיימות ממלכות קסומות של זני פרחים אשר פורחים בחודש פברואר.

רקפות לבנות סגולות קישטו את הכרמל ביופי נדיר ועוצר נשימה. קחוונים לבנים  וכלניות אדומות חגגו בגאווה ובישרו את בואו הקרב של האביב. ראינו עצי אורן קטנים שכנראה נבטו שם לא מזמן.

שם בין כל ממלכות הקסומות תמצאו גם את פרחי העירית ממשפחת הבצלים.

הכרמל פורח, מחדש את עצמו והוא יצליח אם נניח לו. אם נעזור לו יתאושש עוד יותר מהר. בתוך כל היופי הזה מרגישים את נוכחות האל. " והוא רחום יכפר עוון ולא ישחית, והירבה להשיב אפו ולא יעיר כל חמתו" דקלמתי בלב שם בין כל היופי.

עמדתי ליד פרחי העירית היפים והתבוננתי בהם דקות. אי אפשר לשבוע מהפרחים היפים האלה. יש משהו קסום בפרחים ממשפחת הבצלים, הם כולם דומים למגן דוד.

התחלתי לדמיין שדוד המלך מטייל לו כמוני ביערות יהודה ומרוב שהפרחים האלה קסמו לו הוא החליט לבנות לו מגן בצורת הפרחים האלה והיום אנחנו קוראים למגן שלו "מגן דוד".

המראה הנדיר והקסום הזה ביערות הכרמל לא יימחק אצלי אף פעם וכדי לחזקו אני מתכוון לטייל עוד הרבה פעמים שם.

נזכרתי בכמה משפטים בתהילים ואלה הם משפטים שנכתבו ע"י אבותינו אשר חשו את נוכחות האל כאן בארץ ישראל: " קול ה' בכוח קול ה' בהדר. קול ה' שובר ארזים וישבר ה' את ארזי הלבנון. קול ה' חוצב להבות אש קול ה' יחולל איילות ויחשוף יערות ובהיכלו כולו אומר כבוד ( תהילים כט ). שתולים בבית ה' בחצרות אלוהינו יפריחו עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו להגיד כי ישר ה' צורי ולא עוולתה בו ( תהילים צב ). " ואני תוהה, אולי הם טיילו כמוני בהר הכרמל וכך כתבו את המזמורים.

בשלב מסוים התחלתי לצלם בספונטאניות וגם נתתי לרעייתי לצלם כרצונה. היא צילמה בדרך תוך כדי נסיעה מבלי לראות מה מצלמת. הנסיעה בחזרה הביתה הייתה קסומה ומלאת צחוקים, הטבע באמת משכר. רק כשהגענו הביתה וראינו את התמונות גילינו את ההפתעה המתוקה שהמצלמה הכינה לנו. מתברר שהמצלמה קלטה את מה שאנחנו פספסנו בשל שיכרון חושים מהטבע הקסום. פתאום ראינו בתמונה ערמה של סלעים הבנויים בצורת ארמון ורק בעקבות כך הבנתי שאולי בשל כך קוראים לעיר שלמרגלות הר הכרמל  " טירת הכרמל".

הושפעתי מהמזמורים שאבותיי הורישו לנו אז גם אני כמוהם מנסה להיות משורר ואולי תאהבו את זה.

יפה הוא הר הכרמל

זהו הר האלוהים

חשים בנוכחות האל

גובהו  נושק לשמים

קדוש הוא הר  הכרמל

מהפנט ואת הלב מפעים

אליהו הוכיח לישראל

ה' הוא האלוהים

site tracking with Asynchronous Google Analytics plugin for Multisite by WordPress Expert at Web Design Jakarta.